Serdecznie witamy w naszym serwisie internetowym!

Historia

Historia komunikacji miejskiej w Kraśniku to w zasadzie w całości historia MPK sp. z o. o. lub jego prawnych poprzedników. Historia związana z ostatnim trzydziestoleciem najnowszych losów miasta Kraśnika.

Oficjalne rozpoczęcie działania miejskiej komunikacji w Kraśniku jest związane z połączeniem dwóch odrębnych dotychczas miast - Kraśnika Lubelskiego i Kraśnika Fabrycznego w jeden miejski organizm. W celu usprawnienia funkcjonowania „nowego miasta” powołano w 1976 roku Zakład Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. W tej formie Zakład przetrwał do 1990 r., kiedy to został odłączony od MPK Lublin, w skład którego wchodził przez pierwsze 15 lat.

W dniu 1 czerwca 1992 r. powołane do życia zostało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o. o. w Kraśniku. Całość kapitału udziałowego została wniesiona przez Gminę Miejską Kraśnik. W tej formie, choć podlegając ciągłym zmianom MPK funkcjonuje do dziś.

Niezależnie od zmian formy prawnej przemianom podlegał tabor MPK. Początkowo Zakład Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego obsługiwał trzy linie, do czego wystarczało 8 autobusów wyremontowanych i przekazanych przez MPK Lublin. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania uruchomiono jeszcze 6 kolejnych linii łącząc Kraśnik z ościennymi gminami i rozszerzając tabor o dodatkowe 29 autobusów marki SAN.

Lata 80. XX wieku to okres dynamicznego rozwoju miejskiej komunikacji. W tym czasie Zakład obsługiwał już 12 linii autobusami Autosan i Jelcz przy zatrudnieniu 110 pracowników.

W chwili odłączenia od MPK Lublin w roku 1990 kraśnicki oddział MPK dysponował flotą 51 autobusów i obsługiwał 15 linii, a zatrudniał 190 osób.

Począwszy od 1990 roku pomimo trudności, jakie przeżywała komunikacja miejska w całym kraju, MPK Spółka . z o. o. w Kraśniku sukcesywnie modernizowało posiadany tabor. W latach 1993-94 zakupiliśmy 8 sztuk duńskich autobusów marki DAB, a w latach 1995-97 3 sztuki nowych polskich Jelczy 120M.

Konieczność podjęcia rękawicy rzuconej przez przewoźników prywatnych była powodem do zakupu w roku 2001 autobusów marki Autosan. Od razu zdobyły one sympatię mieszkańców Kraśnika i jako popularne „mróweczki” stały się nieodłącznym elementem krajobrazu miasta. Koło zatoczone przez historię powróciło więc do tego samego miejsca, gdzie rozpoczęło swój bieg. Podobnie, jak w roku 1976 miejski przewoźnik codziennie dowozi do pracy mieszkańców miasta autobusami z sanockiej fabryki. To jednak nie ta sama fabryka i nie te same autobusy.

W roku 2005 na ulice Kraśnika wyjechały dwa nowe autobusy marki Kapena. Rok 2007 to dalsza restrukturyzacja taboru autobusowego. Do użytku wprowadzone zostały 3 używane autobusy niskopodłogowe marki Neoplan (2 szt.) i Man (1 szt.) Od czerwca 2008 r. po ulicach miasta jeździ nowy autobus marki Jelcz L081MB, a od 2009 r. nowy Autosan H7.

Rok 2011 zapoczątkował okres nowej jakości w MPK. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zakupiliśmy 5 sztuk nowych pojazdów marki Autosan. Wdrożyliśmy system monitoringu, tablice LED z wyświetlanymi trasami przejazdu autobusów i ważnymi informacjami z życia miasta, wprowadziliśmy nowy, rozszerzony cennik biletów. Od tego czasu bilety można również zakupić z wykorzystaniem telefonów komórkowych, a także przez naszą stronę. Na przystankach pojawiły się rozkłady jady w nowej szacie graficznej.

W dalszym ciągu restrukturyzujemy posiadany tabor. W okresie 2013-15 zakupiliśmy autobus turystyczny oraz dwa autobusy miejskie.

Nasze plany na przyszłość zakładają dalszy rozwój siatki połączeń oraz systematyczną wymianę taboru.

Ta strona używa plików COOKIE w celu prawidłowego jej działania (podtrzymanie sesji użytkownika, kontrola formularzy) oraz plików cookie systemu Google Analytics w celach statystycznych. Możesz dowiedzieć się więcej na temat tych plików z polityki prywatności Google. Żadne wrażliwe dane nie są zbierane. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu.

Zamknij Close