Historia
Historia komunikacji miejskiej w Kraśniku to w zasadzie w całości historia MPK sp. z o. o. lub jego prawnych poprzedników. Historia związana z ostatnim trzydziestoleciem najnowszych losów miasta Kraśnika.
Oficjalne rozpoczęcie działania miejskiej komunikacji w Kraśniku jest związane z połączeniem dwóch odrębnych dotychczas miast - Kraśnika Lubelskiego i Kraśnika Fabrycznego w jeden miejski organizm. W celu usprawnienia funkcjonowania „nowego miasta” powołano w 1976 roku Zakład Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. W tej formie Zakład przetrwał do 1990 r., kiedy to został odłączony od MPK Lublin, w skład którego wchodził przez pierwsze 15 lat.
W dniu 1 czerwca 1992 r. powołane do życia zostało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o. o. w Kraśniku. Całość kapitału udziałowego została wniesiona przez Gminę Miejską Kraśnik. W tej formie, choć podlegając ciągłym zmianom MPK funkcjonuje do dziś.
Niezależnie od zmian formy prawnej przemianom podlegał tabor MPK. Początkowo Zakład Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego obsługiwał trzy linie, do czego wystarczało 8 autobusów wyremontowanych i przekazanych przez MPK Lublin. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania uruchomiono jeszcze 6 kolejnych linii łącząc Kraśnik z ościennymi gminami i rozszerzając tabor o dodatkowe 29 autobusów marki SAN.
Lata 80. XX wieku to okres dynamicznego rozwoju miejskiej komunikacji. W tym czasie Zakład obsługiwał już 12 linii autobusami Autosan i Jelcz przy zatrudnieniu 110 pracowników.
W chwili odłączenia od MPK Lublin w roku 1990 kraśnicki oddział MPK dysponował flotą 51 autobusów i obsługiwał 15 linii, a zatrudniał 190 osób.
Począwszy od 1990 roku pomimo trudności, jakie przeżywała komunikacja miejska w całym kraju, MPK Spółka . z o. o. w Kraśniku sukcesywnie modernizowało posiadany tabor. W latach 1993-94 zakupiliśmy 8 sztuk duńskich autobusów marki DAB, a w latach 1995-97 3 sztuki nowych polskich Jelczy 120M.
Konieczność podjęcia rękawicy rzuconej przez przewoźników prywatnych była powodem do zakupu w roku 2001 autobusów marki Autosan. Od razu zdobyły one sympatię mieszkańców Kraśnika i jako popularne „mróweczki” stały się nieodłącznym elementem krajobrazu miasta. Koło zatoczone przez historię powróciło więc do tego samego miejsca, gdzie rozpoczęło swój bieg. Podobnie, jak w roku 1976 miejski przewoźnik codziennie dowozi do pracy mieszkańców miasta autobusami z sanockiej fabryki. To jednak nie ta sama fabryka i nie te same autobusy.
W roku 2005 na ulice Kraśnika wyjechały dwa nowe autobusy marki Kapena. Rok 2007 to dalsza restrukturyzacja taboru autobusowego. Do użytku wprowadzone zostały 3 używane autobusy niskopodłogowe marki Neoplan (2 szt.) i Man (1 szt.) Od czerwca 2008 r. po ulicach miasta jeździ nowy autobus marki Jelcz L081MB, a od 2009 r. nowy Autosan H7.
Rok 2011 zapoczątkował okres nowej jakości w MPK. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zakupiliśmy 5 sztuk nowych pojazdów marki Autosan. Wdrożyliśmy system monitoringu, tablice LED z wyświetlanymi trasami przejazdu autobusów i ważnymi informacjami z życia miasta, wprowadziliśmy nowy, rozszerzony cennik biletów. Od tego czasu bilety można również zakupić z wykorzystaniem telefonów komórkowych, a także przez naszą stronę. Na przystankach pojawiły się rozkłady jady w nowej szacie graficznej.
W dalszym ciągu restrukturyzujemy posiadany tabor. W okresie 2013-15 zakupiliśmy autobus turystyczny oraz dwa autobusy miejskie.
Nasze plany na przyszłość zakładają dalszy rozwój siatki połączeń oraz systematyczną wymianę taboru.