Regulamin kontroli
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia nr 07/12/2016
Prezesa Zarządu MPK Sp. z o. o. w Kraśniku
z dnia 20 grudnia 2016 roku.
REGULAMIN KONTROLI BILETOWEJ
MIEJSKIEGO PRZEDSIĘBIORSTWA KOMUNIKACYJNEGO SPÓŁKA Z O. O. W KRAŚNIKU
I. Zasady ogólne
- Kontrolerem biletowym w pojazdach MPK Spółka z o. o. w Kraśniku (dalej: MPK) może zostać osoba, która:
- ukończyła 21 lat;
- nie była karana;
- posiada odpowiednie predyspozycje psychofizyczne;
- nie była w przeszłości zwalniana dyscyplinarnie z pracy.
- Kandydat na kontrolera musi wykazać się znajomością:
- regulaminu przewozu osób i bagażu ręcznego pojazdami MPK;
- uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych obowiązujących w MPK
- ogólnych zasad wynikających z Prawa Przewozowego.
- Spełnienie powyższych warunków upoważnia do wydania kontrolerowi identyfikatora wg wzoru uzgodnionego z MPK. Identyfikator kontrolera musi posiadać:
- nazwę podmiotu zatrudniającego kontrolera i nazwę przewoźnika;
- numer identyfikacyjny,
- zdjęcie kontrolującego,
- okres ważności,
- pieczęć i podpis wystawiającego identyfikator,
- zakres upoważnienia,
- pieczęć i podpis upoważniającego do kontroli w pojazdach MPK, tj. Prezesa Zarządu.
Podstawowym zadaniem kontrolera biletów jest sprawdzenie, czy wszyscy pasażerowie w pojeździe posiadają ważne dowody przejazdowe (bilety zgodne z taryfą lub uprawnienia do przejazdów bezpłatnych).
II. Zasady prowadzenia kontroli
- Za gotowość do pracy kontrolera uznaje się:
- prawidłowy wygląd (stan trzeźwy, schludne ubranie cywilne, twarz ogolona itp.);
- posiadanie identyfikatora kontrolerskiego;
- posiadanie pokwitowań opłat dodatkowych i przewozowych;
- znajomość bieżących komunikatów MPK dotyczących zmian w ruchu, doraźnych dyspozycji itp.
- Kontroler przystępujący do kontroli biletowej i w trakcie jej przeprowadzania musi posiadać umieszczony w dobrze widocznym dla pasażera miejscu identyfikator.
- Kontrola musi być przeprowadzana w zespołach przynajmniej dwuosobowych, a każdy z kontrolujących musi spełniać warunki gotowości do pracy wymienione w pkt. 1.
- Zabrania się kategorycznie podejmowania kontroli kontrolerom w stanie nietrzeźwym lub wskazującym na spożycie alkoholu. W przypadku postawienia przez pasażera zarzutu nietrzeźwości, należy zaproponować rozstrzygnięcie tego problemu w siedzibie pracodawcy kontrolera lub przez funkcjonariuszy policji.
- Kontroler zobowiązany jest do przestrzegania zasady blokowania kasowników na czas kontroli, według następujących wytycznych:
- blokady dokonują prowadzący pojazd na polecenie kontrolera poparte okazaniem identyfikatora kontrolerskiego,
- kontroler jest bezwzględnie zobowiązany upewnić się przed podaniem sygnału do zablokowania kasowników czy wszyscy pasażerowie, którzy wsiedli na ostatnim przystanku skończyli kasować bilety i nie wykazują takiego zamiaru,
- odblokowania kasowników dokonuje prowadzący pojazd po zakończonej kontroli na polecenie kontrolera, nie później niż po dojechaniu do następnego przystanku.
- Prowadzenie kontroli bez zablokowania kasowników jest niedozwolone.
- Kontrola biletowa winna być głośno ogłoszona w pojeździe i każdorazowo poprzedzona następującymi zwrotami do pasażerów: „Dzień dobry, proszę przygotować bilety do kontroli”, a po jej zakończeniu: „Dziękuję”.
- Podczas przeprowadzania kontroli obowiązują następujące zasady:
- grzeczność i uprzejmość w stosunku do pasażerów;
- kategorycznie zabrania się niezależnie od okoliczności kontroli zwracać się do pasażerów podniesionym tonem lub przyjmować lekceważącą postawę;
- wszelkie formalności z pasażerami naruszającymi przepisy taryfowe lub porządkowe winny być załatwiane taktownie i grzecznie, choć stanowczo. Nie należy dopuszczać do sporu. Wykluczone jest komentowanie braku biletu, zachowania pasażerów, ocenianie postępowania, wyglądu itp.;
- rozmowy prowadzone z pasażerami ograniczyć należy ściśle do przedmiotu kontroli.
- informacje udzielane winny być w sposób wyczerpujący, ale zwięzły;
- nagrywanie kontroli oraz jej archiwizacja powinno odbywać się zgodnie z ustawę o ochronie danych osobowych.
III. Zasady określające ważność biletów
- Bilet jednorazowy normalny i ulgowy oraz wieloprzejazdowy uznaje się za ważny dowód przejazdowy, jeżeli spełnia następujące warunki:
- cena kasowanego biletu lub biletów odpowiada aktualnej cenie przejazdu linią danego rodzaju;
- spełnia parametry autentyczności;
- jest niezniszczony i posiada wszelkie cechy umożliwiające jego pełną identyfikację (seria, numer, nominał, znormalizowane wymiary);
- bilet został skasowany w sposób prawidłowy, a nadruk składa się z numeru taborowego, daty i godziny skasowania.
- Bilet miesięczny uznaje się za ważny dowód przejazdowy, gdy odpowiada następującym warunkom:
- posiada aktualne dane personalne zgodne z dowodem tożsamości;
- jest opatrzony datą ważności i mieści się w czasie obowiązywania;
- jest niezniszczony i posiada wszelkie cechy umożliwiające jego pełną identyfikację (seria, numer, nominał, znormalizowane wymiary);
- spełnia parametry autentyczności.
- Bezpłatne dowody przejazdowe – legitymacje i inne dokumenty określone przepisami taryfowymi wymagają sprawdzenia:
- czy posługuje się nim prawowity właściciel (zgodność zdjęcia z osobą kontrolowaną);
- czy dokument jest aktualny;
- czy nie nosi cech przerabiania.
IV. Pobieranie opłat dodatkowych i przewozowych
- W przypadku jednoznacznego stwierdzenia naruszenia przepisów taryfowych przez pasażera, kontroler może pobrać opłatę dodatkową i przewozową i wydać pokwitowanie na druku uzgodnionym z MPK. Kontroler ma obowiązek uzasadnienia swojej decyzji, szczególnie w przypadku uznania biletu za nieważny dowód przejazdowy.
- Jeżeli pasażer nie jest w stanie uregulować opłaty dodatkowej lub odmawia jej uregulowania, kontroler wystawia wezwanie do zapłaty na druku uzgodnionym z MPK. W celu dochodzenia roszczenia, należy zażądać od pasażera dokumentu stwierdzającego tożsamość.
- Stosowanie przemocy w stosunku do pasażera jest zabronione. Pasażerowi, który nie posiada ważnego biletu, odmawia uiszczenia opłaty dodatkowej i okazania dokumentu umożliwiającego ustalenie tożsamości, kontroler może utrudnić opuszczenie pojazdu w celu uzyskania pomocy od policji lub straży miejskiej.
- Do pobierania, nakładania i egzekwowania opłat za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego upoważniony jest wyłącznie MPK.
- Zabrania się kontrolerom stosowania jakichkolwiek półśrodków zmierzających do wyegzekwowania kwoty należności z tytułu opłaty dodatkowej, a w szczególności:
- przyjmowanie przedmiotów tytułem „zastawu” do czasu doniesienia przez nich kwoty należności z tytułu opłaty dodatkowej;
- zaniżania opłaty dodatkowej w stosunku do aktualnie obowiązującej taryfy.
- Na każde żądanie pasażera, kontroler musi umożliwić pasażerowi spisanie swojego numeru służbowego oraz poinformować o miejscu i terminach składania reklamacji.
- Okazane bilety, zakwestionowane przez kontrolera i uznane za nieważne dowody przejazdowe są własnością pasażera i nie wolno ich zabierać. Należy natomiast spisać numer biletu i podpisać go numerem służbowym, datą i swoim podpisem.
- Kontroler upoważniony jest natomiast do zatrzymania za pokwitowaniem:
- biletów, co, do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że są sfałszowane, przerabiane (jednorazowych i wieloprzejazdowych);
- dokumentów uprawniających do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, jeżeli legitymuje się nimi nieprawny posiadacz. W takich sytuacjach należy ustalić tożsamość pasażera na podstawie dokumentu, który obowiązany jest udostępnić.
- W przypadkach stwierdzenia posługiwania się dokumentami tożsamości sfałszowanymi, przerabianymi lub okazywanymi przez osobę nie będącą ich prawnym właścicielem, należy powiadomić Policję.
V. Ocena kontrolerów
- Podmiot zatrudniający kontrolerów powinien prowadzić ocenę ich pracy ze szczególnym uwzględnieniem składanych na nich skarg, zażaleń oraz uzasadnionych odwołań od nałożonych niesłusznie opłat dodatkowych.
- W przypadku rażącego naruszenia regulaminu kontroli biletowej, a zwłaszcza:
- pobierania opłaty zaniżonej lub bez pokwitowania;
- odstąpienia identyfikatora innej osobie;
- wykonywania czynności kontrolnych po spożyciu alkoholu kontroler będzie natychmiast pozbawiony uprawnień do kontroli i zobowiązany do zwrotu identyfikatora.
- Podmiot zatrudniający kontrolerów i wykonujący usługę kontroli biletów musi zapewnić przynajmniej raz w tygodniu przez około 3 godziny możliwość przyjęć interesantów w sprawie skarg i wniosków.
VI. Przepisy końcowe
- W trakcie wykonywania obowiązków służbowych kontroler zobowiązany jest udzielać rzetelnych wyjaśnień na pytania pasażerów dotyczące zasady taryfy, cen, rodzaju biletów, przepisów porządkowych, opłat dodatkowych i przebiegu linii komunikacyjnych.
- Na żądanie uprawnionych służb MPK kontroler ma obowiązek wylegitymować się.
- Kontroler nie ma prawa wydawać poleceń obsłudze pojazdu, z wyjątkiem zwrócenia się o blokadę kasowników oraz wydanie karty drogowej w celu udokumentowania kontroli.
- W przypadkach szczególnych i spornych kontroler zobowiązany jest podporządkować się poleceniom pracowników MPK.
- Zabroniona jest zmiana trasy linii celem dowiezienia pasażera do jednostki policji i ustalenia danych personalnych, w związku z brakiem dokumentów lub odmowy jego okazania.
- W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów, kontrolerów bądź obsługi pojazdu należy nawiązać kontakt z Dyspozytornią MPK i dostosować się do poleceń dyspozytora.
- W sytuacjach, gdy w skutek polecenia Dyspozytora nastąpiło zatrzymanie pojazdu lub zmiana jego trasy kontroler zobowiązany jest:
- sporządzić meldunek opisujący dokładnie przebieg zdarzenia, przyczyny uzasadniające zatrzymanie pojazdu lub zmianę trasy, datę, godzinę zdarzenia, miejsce, nr linii, nr inwentarzowy pojazdu;
- poinformować sprawcę o sporządzeniu meldunku i wynikającym z tego obowiązku zapłaty opłaty sankcyjnej i kosztów interwencji;
- przekazać meldunek przełożonym bezpośrednio po zakończeniu pracy, w dniu zdarzenia.
- Podczas wykonywania kontroli musi odbywać się normalna wymiana pasażerów.
- Fakt kontroli biletów w pojazdach MPK kontrolujący odnotowuje w karcie drogowej podając swój numer i godzinę kontroli, następnie składa swój podpis.